Există mai multe modalităţi de a ajunge în oraşul Budapesta, de la tren direct din Bucureşti la Budapesta, la avion direct pe aceeaşi rută (dar costă destul de scump). O cale mai ieftină şi rapidă în acelaşi timp, cel puţin pentru mine, a fost să iau avionul până în Viena şi de acolo un autobuz până la Budapesta. Varianta ieftină găsită de mine pentru a călători de la Viena spre Budapesta a durat 4 ore şi am făcut un ocol prin Bratislava. Desigur că puteam ajunge şi ceva mai repede, în numai 2 ore, dar costa mai mult, iar eu nu mă grăbeam. Biletele pentru autobuz se pot cumpăra online de pe mai multe situri specializate, iar partea frumoasă este că poţi să rezervi și locul, exact ca la avion. La îmbarcarea în autobuz trebuie doar să spui numărul de identificare al tranzacției. 

Am stat aproape o săptămână în Budapesta, într-un apartament dintr-un bloc foarte vechi aproape de centru. Apartamentul arăta foarte bine, camerele înalte, ziduri groase, încărcate de istorie şi muşchi pe partea din curtea interioară, geamuri înalte, dar împărţirea camerelor era foarte modernă, cu open space exact aşa cum se poartă acum, nici n-ai fi zis că blocul fusese construit în perioada interbelică. La trei camere (1 living şi 2 dormitoare cu paturi duble) chiria a fost 600 euro pe lună. 

           Atracții turistice în oraşul Budapesta

 

Budapesta este un oraş magnific, de o frumuseţe de-ţi taie respiraţia.  Nu e un oraş prin care să treci rapid,  ca să mai bifezi nişte obiective de vizitat, ci trebuie luat la pas şi savurat stradă cu stradă. Frumuseţea lui a fost o surpriză totală pentru mine, căci nu am citit nişte recenzii extraordinare despre acest oraş înainte de a ajunge acolo. Tot timpul cât am stat în Budapesta, nu mă puteam gândi decât la câtă dreptate a avut Sissi să-i placă atât de mult capitala Ungariei. De fapt, unul din cele 12 poduri peste Dunăre poartă chiar numele ei, Elisabeth. Budapesta e ca o cafea aromată care îţi trezeşte pofta de viaţă după ce ai savurat-o pe îndelete. 

Capitala Ungariei, Budapesta are marele avantaj de a fi situat chiar pe cursul Dunării, pe ambele maluri ale imensului fluviu care  desparte astfel oraşul în două mari părţi:  Buda şi Pesta. În partea de est a Dunării se află Pesta, care ocupă două treimi din suprafață şi e plină de străzi pietonale,  iar restul de o treime  este situată pe partea de vest, are o vechime istorică mai mare, fiind cunoscută şi partea veche a oraşului (unde se află şi castelul Buda) şi se numeşte Buda. 

 

1.Castelul Buda sau Palatul Regal

Situat pe o colină, Dealul Castelului, Castelul Buda poate fi începutul unei adevărate călătorii culturale în capitala ungară și punct de plecare spre alte câteva obiective turistice de interes, aflate prin apropiere. Poziția sa pe un deal a fost aleasă pentru că era considerată o poziție strategică, fiind locul ideal de observaţie.

La castel se poate ajunge şi cu un funicular pentru care trebuie să stai la coadă ceva vreme, fie pe jos urcând dealul pe care e situat.

Am ales să urc dealul,  în primul rând pentru că, pur şi simplu, mi-a fost frică să merg cu funicularul, trebuie să recunosc – călătoria în acest vehicul îmi aducea prea mult aminte de coşmarul trăit în Disneyland în Florida, într-un vehicul asemănător şi n-am vrut să risc aceleaşi palpitaţii mortale de inimă – dar şi pentru că anticipam splendoarea panoramică asupra Dunării şi Pestei care se întindea leneşă pe malul opus. Ce ziceţi, n-am avut dreptate?

 

 

 

Palatul Regal – expozitia Picasso

O parte destul de mare a Castelului găzduiește Galeria Naționala, cu marea sa colecție de pictură maghiară și nu numai. Când am fost eu, am prins zilele Picasso. În subteranele castelului se întinde un adevărat labirint, iar din același complex fac parte și Biserica Maria-Magdalena, Bastionul Pescarilor și biserica Mátyás, o construcție impunătoare datând din secolul al XIII-lea, care a fost extinsă ulterior și chiar transformată în moschee turcească în timpul stăpânirii otomane; după care a fost  retransformată în biserică catolică.

 

 

2. Citadela din Budapesta

Citadela este o frumoasă fortăreaţă construită de autoritățile militare austriece în anul 1854 pe dealul Gellért din Buda, peste ruinele antice ale unei alte fortificaţii, fiind construcția aflată la cea mai mare altitudine din orașul Budapestei. Citadela din Budapesta are o istorie aproape la fel de zbuciumată ca biserica Mátyás, căci a fost distrusă de otomani și înlocuită cu o cetate de palisade, care a fost la rândul ei înlocuită de Observatorul Astronomic al Universităţii. Astăzi prezintă o atracție turistică deosebită datorită minunatei panorame care se deschide asupra orașului Budapesta, dat fiind că este punctul cel mai înalt al orașului. Din păcate, n-am reușit să ajung până acolo și nu am fotografii care să vă convingă cât de frumos se vede Dunărea de acolo, deci va trebui să mă credeți pe cuvânt. Sau puteți să vă duceți voi înșivă acolo.

 

3. Clădirea Parlamentului

 Pentru a  admira această bijuterie arhitecturală în toată splendoarea ei, va trebui să-ți faci timp pentru o promenadă de-a lungul Dunării pe malul opus, căci este situată aproape vis a vis de Castelul regal, pe partea de vest a Dunării, în Pesta. Impunătoarea clădire  este locul în care se întâlnește Adunarea Natională a Ungariei, fiind una dintre cele mai frumoase și mai mari clădiri legislative din Europa, nu numai din Budapesta. Inaugurată în 1886 pentru a marca aniversarea a o mie de ani a națiunii (pe atunci Ungaria făcea parte din marele Imperiul Austro-Ungar), clădirea Parlamentului are nu mai puțin de  691 de încăperi și 19 kilometri de coridoare și scări. 

 

4. Podurile peste Dunăre

O altă atracție turistică a capitalei Ungariei o constituie podurile peste Dunăre. Sincer, nu mi-a dat prin cap să le număr cât m-am aflat la fața locului, unii zic că ar fi 12, alții 14. Nu contează numărul, totuși, ci frumusețea lor. Dacă nu vă permiteți o croazieră pe Dunăre, vestea bună este că pe Dunăre se circulă și cu vaporașul, așa cum vedeți în fotografia de mai jos. Biletul este destul de ieftin și puteți coborî la ce stație doriți.

 

Podurile peste Dunăre din Budapesta nu au existat dintotdeauna, ci au început să fie construite abia cu un secol şi jumătate în urmă. Începând cu anul 1976, traseul podurilor dunărene din Budapesta a fost inclus în patrimoniul UNESCO.

Nu puteți veni la Budapesta și rata un tur al podurilor noaptea, căci frumuseţea podurilor peste Dunăre iluminate feeric pe timp de noapte, atunci când toate felinarele străzilor sunt aprinse, iar palatele uriaşe strălucesc în lumina policandrelor de cristal, nu este egalată de nimic în lume.

Podul care m-a impresionat cel mai mult, atât ziua cât și noaptea, a fost cel al Libertății. De cum se lasă seara și luminile orașului se aprind rând pe rând, podul este asaltat de numeroși turiști de toate vârstele care se așază în grupulețe ca la picnic peste tot, pe stradă, pe brațele laterale până sus de tot de ți se taie răsuflarea de frica de a nu-i vedea dezechilibrându-se. În mod cert, asemenea aventuri nu-s pentru cei cu fobie de înălțime.